Thêm nữa là vấn đề về cơ chế, chính sách, quy định về độ tuổi quy hoạch, đào tạo, bồi dưỡng đối với cán bộ nữ hiện nay cũng gây khó khăn cho cán bộ nữ nói chung, cán bộ khoa học nữ nói riêng. Hiện nay chính sách cũng chưa có quy định về việc tạo điều kiện cho việc nâng lương trước thời hạn đối với cán bộ nữ hoạt động trong lĩnh vực nghiên cứu KH&CN. Việc thực hiện thiên chức của người mẹ trong gia đình, nên việc áp dụng chính sách chung cho cán bộ khoa học (cả nam và nữ) về bản chất là chưa bình đẳng trong hoạt động khoa học và công nghệ. Mặt khác nghiên cứu khoa học và công nghệ trong thời kỳ Cách mạng công nghiệp lần thứ tư có nhiều thách thức và mang tính cạnh tranh và hội nhập cao, đòi hỏi thời gian nghiên cứu khoa học tập trung nhanh, ngắn nhưng tạo ra sản phẩm mang tính cá biệt và có chất lượng cao. Sản phẩm đó theo tiêu chuẩn quốc tế và gia tăng bảo hộ về quyền sở hữu trí tuệ. Chính điều này đang là thách thức không nhỏ đối với phụ nữ, khi vấn đề về phát triển sự nghiệp nghiên cứu KH&CN vẫn luôn cần cân bằng với cuộc sống gia đình, xây dựng tổ ấm hạnh phúc. Để tạo điều kiện cho phụ nữ tham gia hoạt động nghiên cứu KH&CN, được sống với đam mê và cống hiến, tích cực hội nhập quốc tế, cần có những giải pháp như sau: Một là, nâng cao nhận thức của xã hội về vai trò của phụ nữ nói chung và phụ nữ trong hoạt động nghiên cứu KH&CN nói riêng thông qua các hoạt động tuyên truyền, giáo dục về bình đẳng giới, phòng chống bạo lực gia đình. Cần đổi mới, đa dạng hóa về hình thức thể hiện và nội dung tuyên truyền về bình đẳng giới trên nhiều phương tiện, môi trường khác nhau, từng bước thay đổi quan niệm về việc thực hiện chức năng sinh con và nuôi dạy con không phải là việc riêng của người phụ nữ, gia đình, mà đó là công việc xã hội. Hai là, cần xây dựng và cụ thể hóa các chính sách mang tính nhạy cảm giới về hoạt động nghiên cứu KH&CN (chính sách nâng lương, bổ nhiệm, luân chuyển, đào tạo, lựa chọn và tuyển dụng …) có yêu cầu về lồng ghép giới rõ ràng trong hoạt động nghiên cứu khoa học và công nghệ, trên cơ sở lắng nghe các ý kiến từ phía các nhà khoa học nữ, chính quyền, ban ngành đoàn thể. Cần triển khai các biện pháp thúc đẩy bình đẳng giới trong hoạt động này một cách cụ thể tại từng đơn vị, địa phương trên cơ sở quan điểm giới rõ ràng, tiến tới bình đẳng giới thực chất. Cần bổ sung nhiều những chương trình KH&CN cấp quốc gia áp dụng cho các nhà khoa học nữ có thành tích xuất sắc để khuyến khích sự phát triển các nhà khoa học nữ. Ba là, có chính sách bồi dưỡng, đào tạo ưu tiên đối với nữ trí thức làm công tác nghiên cứu KH&CN. Trong kế hoạch đào tạo đội ngũ cán bộ nữ làm nhiệm vụ nghiên cứu KH nói chung, nhất là đội ngũ cán bộ nữ nghiên cứu trẻ, cần tạo điều kiện cho những người có năng lực chuyên môn đạt được học vị sau đại học trước khi có gia đình hoặc chưa có con nhỏ. Bốn là, cần quan tâm và ưu đãi cán bộ nữ làm nhiệm vụ NC&KH thuộc dân tộc thiểu số, phụ nữ làm việc miền núi, vùng sâu, vùng xa. Quan tâm phát triển hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên nữ tại các trường đại học trên cả nước, từ đó, góp phần lan tỏa niềm đam mê và yêu thích hoạt động nghiên cứu khoa học từ giảng đường đại học của sinh viên. Năm là, trong công tác lãnh đạo nữ, cần tăng cường trao quyền lãnh đạo cho phụ nữ sẽ giúp họ tự tin hơn, khuyến khích họ tham gia vào các hoạt động khoa học và công nghệ. Do đó, cần tăng cường giao các đề tài, dự án cho các nhà khoa học nữ để sử dụng tài năng của họ một cách tối đa. Bên cạnh đó cần tạo môi trường nghiên cứu khoa học hiện đại, dân chủ, quan tâm đến tình cảm, đời sống nội tâm của cán bộ nữ, cần chú trọng đến việc tôn vinh tài năng của cán bộ khoa học nữ. Sáu là, về phía bản thân cán bộ nữ làm nghiên cứu khoa học, vẫn biết sự nghiệp nghiên cứu KH&CN có nhiều thách thức, nhưng mỗi cán bộ nữ vẫn cần giữ vững niềm tin, sự quyết tâm và niềm đam mê với sự nghiệp và con đường đã lựa chọn. Bảy là, cần tăng cường đầu tư nguồn lực, kinh phí cho giáo dục và đào tạo đối với phụ nữ làm nghiên cứu khoa học, qua đó thúc đẩy sự phát triển toàn diện nguồn nhân lực nữ trong hoạt động nghiên cứu KH&CN.Theo nghiên cứu của UN (2022) các nhà khoa học nữ thường được nhận các khoản tài trợ nghiên cứu ít hơn so với các đồng nghiệp nam và trong khi họ đại diện cho 33,3% tổng số các nhà nghiên cứu, chỉ 12% thành viên của các học viện khoa học quốc gia là phụ nữ.

![]()
Women in scientific and technological research activities
Currently, the number of women participating in scientific and technological research activities has been increasing. Women increasingly make great contributions to the construction and economic development of the country. Through scientific and technological research, women progressively affirm their position and role, and have been honored and recognized by the State, society, and community. Besides these glories, women performing scientific and technological research encounter many barriers and challenges in work, family, and society.
The major barriers affecting women when developing their careers in general, and participating in scientific and technological research in particular, are the ideas and concepts from the family, community, and society. Since ancient times, there was a saying “men build a house, women make it home”. This idea means that women’s main task is to stay at home, the one associated with logistics, the kitchen, and taking care of children and the elderly. As for the husband, it is the man who takes care of the affairs outside and it is natural for them to become leaders. Meanwhile, the study of science and technology is a difficult and challenging activity, sometimes having to accept sacrifices. People who do scientific research are subjected to many difficulties, especially becoming more challenging for women, when they shoulder the responsibilities of both “being a mother and a wife” and completing “work tasks” and “housework”.In addition, the gender perspective and discrimination still affect a part of social classes, the concept of “respecting men and disdaining women” is not only found in rural areas but also in urban areas, even in some leaders, managers, or people with high education and status in society.
It is this idea of “disdain for women” in society that has led many people not to value the capacity of women, especially women carrying out scientific and technological research activities. This not only limits women’s access to higher education, but also affects the way of seeing, evaluating, selecting, training, and using female intellectuals, thus inhibiting the advancement and development of women. Therefore, these improper ideas, concepts, and beliefs, are barriers to women’s passion and enthusiasm to follow the path of scientific research. Without sympathy, sharing, and support from the husband, family, even colleagues, and superiors, the woman herself will face many difficulties and challenges to devote her time, effort, and enthusiasm to scientific research.
According to UN research (2022) female scientists generally receive fewer research grants than their male counterparts and while they represent 33.3% of the total number of researchers, only 12% of the members of the national scientific academies are women.
Moreover, the current problem of mechanisms, policies, and regulations on the age of planning, and training for female cadres also causes difficulties for female cadres in general and female scientists in particular. Currently, the policy also has no regulations on creating conditions for rising wages ahead of time for female employees in the field of scientific and technological research. When it comes to the implementation of the mother’s responsibilities in the family, the application of a general policy for scientific staff (both men and women) is inherently unequal in scientific and technological activities.
On the other hand, scientific and technological research in the period of the Fourth Industrial Revolution has many challenges and is highly competitive and integrated, requiring fast and short focused scientific research time, but creating new products that are distinctive and of high quality. The products conform to international standards and increase the protection of intellectual property rights. This is a significant challenge for women, when the development of scientific and technological research careers still needs to be balanced with family life, and building a happy home.
In order to enable women to participate in scientific and technological research activities, live with their passion and dedication, and actively integrate into the world, it is essential to put forward the following solutions:
First, it is vital to raise society’s awareness of the role of women in general and women in scientific and technological research activities in particular through propaganda and education on gender equality and domestic violence prevention. It is necessary to renew and diversify the forms and contents of propaganda on gender equality on various means of media, and gradually change the concept of performing the function of giving birth and raising children not only exclusively by women, and families, but also by society.
Second, it is crucial to develop and specify gender-sensitive policies on scientific and technological research activities (such as policies on salary increase, appointment, rotation, training, and recruitment) with requirements on clear gender mainstreaming in scientific and technological research activities, on the basis of listening to opinions from female scientists, authorities, agencies, and unions. It is important to implement measures to promote gender equality specifically at each unit and locality on the basis of a clear gender perspective, moving towards substantive gender equality. More national scientific and technological research programs for female scientists with outstanding achievements are organized to encourage the development of female scientists.
Third, there is a policy of fostering, training, and giving priority to female staff doing scientific and technological research. In the plan to train female staff in charge of scientific research in general, especially young female researchers, it is essential to create favourable conditions for those who earn postgraduate degrees before getting married or having children.
Fourth, it is necessary to pay attention to and give preference to female cadres who are ethnic minorities or work in mountainous areas, and remote areas. The scientific research activities of female students at universities across the country also need more attention, thereby contributing to spreading their passion and love for scientific research from the undergraduate level.
Fifth, in women’s leadership, it is necessary to strengthen leadership empowerment for women, which will help them become more confident and encourage them to actively participate in scientific and technological research activities. Therefore, female scientists should have been assigned more topics, and projects to cultivate their talents to the maximum. Besides, it is crucial to create a modern and democratic scientific research environment and pay attention to the feelings and inner life of female cadres and honor their talents.
Sixth, as far as female scientists themselves know, the path of scientific and technological research is challenging. However, it is of paramount importance that each female cadre should maintain her faith, determination, and passion for the chosen path.
Seventhly, it is essential to increase investment in human resources and funds for education and training for women doing scientific research, thereby promoting the comprehensive development of female human resources in scientific and technological research activities.
BTC.